Spolmask hos katt – symptom, diagnos och behandling

Spolmask är en vanlig inälvsparasit hos katter och relativt enkel att behandla om sjukdomen upptäcks i tid. Det är speciellt vanligt att kattungar och yngre katter drabbas.

Samtidigt har yngre katter ett svagare immunförsvar än äldre katter och spolmasken kan snabbt växa sig stor och stark om man väntar för länge med att sätta in behandling. I den här artikeln får du reda på mer om spolmask, vilka typiska symtom som uppstår hos katt med spolmask och vilka behandlingsformer som finns tillgängliga.

Med Vethem kan du som djurägare få rådgivning av erfarna och legitimerade veterinärer via videosamtal. Första samtalet är gratis och djurägare med Agria djurförsäkring har alltid gratis rådgivning på Vethem.

Symptom hos katt med spolmask

• Mask i avföringen
  • Kräkningar
  • Katten går ned i vikt
  • Svullen mage/buksmärta
  • Lös avföring/diarré
  • Torr och glanslös päls
  • Hosta
  • Slöhet och irritation

Diagnos för spolmask hos katt

Din katt kan ha drabbats av spolmask men vara helt symptomfri. Därför är det viktigt att hålla koll på avföringen med jämna mellanrum. Misstänker du att din katt kan ha fått mask kan du beställa ett prov på exempelvis Kolla Masken. Diagnos ställs med hjälp av ett avföringsprov som skickas till laboratoriet för vidare analys. Ofta får man svar inom bara ett par dagar.

Gratis veterinärbesök? Ja tack!
Ladda ner appen Vethem som erbjuder veterinärbesök direkt i mobilen.

Avmaska inte din katt för säkerhets skull. Spolmask och andra farliga parasiter kan utveckla resistens mot avmaskningsmedel.

Utekatter befinner sig i den största riskzonen när det kommer till just spolmask. Katten får i sig äggen ute i naturen från andra djur som redan bär på parasiten. Det är sällan som innekatter drabbas av spolmask förutsatt att de inte bor ihop med en utekatt.

Behandling av spolmask hos katt

Spolmask behandlas med hjälp av avmaskningsmedel. Medlet doseras utifrån kattens vikt så väg din katt innan du traskar iväg till apoteket. Avmaskningspreparat finns som tabletter eller pasta eller i flytande form. Välj ett avmaskningsmedel mot just spolmask och inte ett kombinationspreparat som kan användas mot flera olika sorters parasiter. Är du osäker ska du rådfråga din veterinär först. De allra flesta avmaskningsmedel är helt receptfria.

Efter avmaskningsperioden är det viktigt att du kontrollerar din katts avföring under de närmaste dagarna. Det kan fortfarande komma maskar flera dagar efter avmaskningen. Men skulle det fortsätta under en längre period krävs nya prover, behandling eller veterinärrådgivning.

Gratis veterinärbesök? Ja tack!
Ladda ner appen Vethem som erbjuder veterinärbesök direkt i mobilen.

Vethem - veterinär i mobilen

✔ Gratis samtal med Agria Djurförsäkring
✔ Första samtalet alltid gratis
✔ Öppet alla dagar 07-24