Frågor och svar

Nedan har vi listat några av de vanligaste frågorna och svaren från våra användare. Har du fler frågor? Kontakta gärna vårt support-team på support@vethem.se så får du hjälp. Välkommen.

Vad är Vethem?

Vi på Vethem vill göra livet som djurägare smidigare. Därför låter vi nu dig som djurägare träffa veterinärer på dina villkor – när du vill och där du befinner dig. Vi tror att det är bättre för djuret och för dig. På bara några klick kan du få en första hjälp och rådgivning. Ditt husdjur behöver inte alltid besöka en djurklinik eller djursjukhus eller remitteras vidare. Men om det skulle behövas så hjälper vi dig med en remiss och ser till att du får en god, trygg och effektiv vård för ditt husdjur även efter samtalet.

På Vethem kan du dessutom hålla bättre koll på ditt djurs välmående. I vår funktion “Dokumentation & Påminnelser” kan du dokumentera allt från vikt och tandhälsa och skapa påminnelser om vaccinationer och pälsvård.

Hur kan Vethem hjälpa ditt djur?

På Vethem kan du och ditt husdjur träffa veterinären för besvär och sjukdomar som inte är akuta eller om du tror att ett besök till en fysisk veterinär inte är nödvändig för tillfället. Mer om det längre ner.

När är Vethem det bästa alternativet?

Om du upplever att ditt husdjur drabbats av allvarlig och akut sjukdom ska du söka fysisk veterinärvård omgående. På Vethem kan du få hjälp med icke akuta sjukdomar, recept, remiss och receptbelagda fästingmedel till hund.

Veterinärerna på Vethem har alla svensk veterinärlegitimation och bred erfarenhet av veterinärvård av smådjur och häst. Alla våra veterinärer jobbar samtidigt på andra kliniker.

Vad kostar det att träffa en veterinär på Vethem?

Första videomötet är helt gratis för nya användare! Det enda du behöver göra är att skapa ett nytt konto och boka en tid. Behöver du fler möten? Ett videomöte med en veterinär på Vethem kostar då 320 kr (vardagar 08-18.00, övrig tid 500 kr). Vid receptförskrivning av till exempel p-piller för katt eller fästingmedel tar Vethem ett arvode på 100 kr.

Hur länge pågår videomötet med en veterinär på Vethem?

Det kan ta allt från tre minuter och tio minuter som mest, beroende på sjukdom eller besvär.

Videomöten för förskrivning av receptbelagda fästingmedel tar högst fem minuter.

Hur lagras min information

Vi följer GDPR som ersätter personuppgiftslagen. Det innebär vi alltid frågar användarna om vi får lagra data och ger möjligheten att radera data om användaren så önskar. Vi lagrar även journaler och anteckningar och kan dela dessa med andra kliniker efter användarens godkännande.

Ni kräver personnummer, varför?

Vi behöver veta ditt personnummer för att kunna förenkla betalningslösningen via Klarna, försäkra oss om att du är över 18 år, och kunna skriva recept och remisser till andra kliniker.

Vilka krav finns för att använda Vethem?

För att boka ett videomöte med en veterinär behöver du vara 18 år gammal. Du kan däremot använda våra andra tjänster – som dokumentation & påminnelser oavsett ålder.

För att betala för din bokning med en veterinär behöver du BankID. Det är via BankID som du godkänner betalningen via Klarna eller Swish.

För att använda Vethem behöver du ha en iPhone eller Android-mobil som stödjer våra appar.

Vad händer efter avslutat möte?

Under videomötet med veterinären kommer du få möjligheten att berätta om vilka besvär som du söker vård för och visa djuret och eventuella märken/sår/utslag/infektioner med hjälp av mobilen. Veterinären kan bedöma att ditt husdjur behöver ytterligare fysisk veterinärvård och kan då remittera djuret vidare till närmaste djursjukhus om besvären är akuta eller skriva en remiss till ett djursjukhus som besitter kompetensen som ditt husdjur är i behov av. Vi skickar då journalen och ytterligare information som du redan fyllt i till rätt klinik eller sjukhus.

Om besvären inte är akuta kan veterinären skriva vissa recept för behandling hemma. Mer om detta nedan.

Kan Vethem skriva recept?

Vethem fungerar som en vanlig veterinärklinik. Vi för journal och remitterar vidare om vi bedömer att ditt djur behöver ytterligare vård. Vethem är oberoende och remitterar till kliniker eller djursjukhus i din närhet eller där den kompetens som ditt husdjur är i behov av finns. Vi ser till att ditt husdjur får den vård som behövs – så snabbt som möjligt.

Vethem förskriver även recept när behovet finns. Vi förhåller oss till Jordbruksverkets regler och rekommendationer gällande receptförskrivning.

Vethems policy är att inte skriva ut något läkemedel som innehåller antibiotika. Att motverka onödig spridning av antibiotikaresistens och resistenta bakterier är viktigt och högprioriterat både när det gäller djur och människor i Sverige. Därför remitterar vi vidare för provtagning om vi bedömer att ditt djur kan komma att behöva antibiotika.

Läs mer här om antibiotikaresistens.

Vethem förskriver inte heller lugnande läkemedel till ditt djur. Lugnande läkemedel kan påverka ditt husdjurs cirkulation. Det är därför viktigt att djuret blir undersökt fysiskt, genom att lyssna på hjärta och lungor, innan veterinären förskriver lugnande läkemedel.

Kan jag avboka ett möte?

På Vethem kan du avboka ett möte fram till 60 minuter innan videomötet startar. Då har du rätt till återbetalning av beloppet du har betalat in. Råkar det vara så att det är mindre än 60 minuter kvar eller om ditt djur blivit akut sjuk och du behöver åka till ett djursjukhus så kan du kontakta kundtjänst så ordnar vi återbetalning.